Elevii care au finalizat ciclul gimnazial se bucură acum de vacanța de vară, însă, nu pot uita de subiectele evaluării naționale, care au stârnit nenumărate discuții.
Tudor Chirilă, actor și solistul trupei Vama Veche a făcut un LIVE pe pagina sa de Facebook și a comentat subiectele pe care elevii claselor a VIII-a le-au avut de rezolvat la limba și literatura română:
„Am rămas un pic șocați. Pentru că cel puțin primele puncte ni se par total inutile pentru acești copii. (…) De ce ne interesează pe noi ce să află în magazia vasului? Ce este examenul ăsta? Este un examen de Academia de Poliție? Vrem să ne asigurăm că copiii ăștia au citit textul? Îi verificăm dacă au ținut minte? Este neimportant. Chiar și pentru clasa a VIII-a. Adică, când copiii navighează pe YouTube, au acces la tot felul de informații. Noi întrebăm în Evaluarea Națională 2022 ce se afla în magazia vasului și lucrurile continuă de parcă copiii o să se angajeze la Waze sau la Google Maps. (…) Șuruburi, cuie, asta este Evaluarea Națională”, a spus Tudor Chirilă pe una dintre rețelele de socializare.
Solistul trupei Vama Veche consideră că subiectele au fost inutile pentru elevi. „Nu asta aștepți de la un examen de limba română. Eu cred că copiii ăștia trebuie să învețe să gândească, să vorbească despre text, să poarte un dialog, să spună dacă le-a plăcut sau nu, să aibă textul să spună de ce nu le-a plăcut un text. Important este să exersezi gândirea critică”, a spus Tudor Chirilă.
Din textul doi, elevilor li s-a cerut să noteze din ce rasă canină este Șmil sau unde se afla casa familiei Delavrancea…
„Ce importanță are asta în felul în care un copil va privi literatura de acum încolo? Cam cum ne ajută chestia asta? (…) Întrebarea foarte complexă este ce rasă era câinele dintr-un anumit punct al poveștii? Oameni buni, profesorii României, ce relevanță are rasa câinelui pentru examenul de literatură de la Evaluarea Națională? Școala pe de rost. Evaluarea Națională la literatură, din punctul meu de vedere ar trebui să fie un examen oral exclusiv în care copiii să reușească să poată să dezbată împreună cu profesorul lor un text, să fie o discuție prietenească din care profesorul să poată pune un anumit tip de întrebări care să solicite un tip de răspunsuri din care să reiasă felul cum gândește, cum percepe un copil un text”, a reacționat artistul.