După trei ani de pregătiri ale autorităților române, sistemul garanție-returnare a fost implementat și în România. Mai exact, românii vor plăti o garanție de 0,50 RON la achiziția unei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem sunt marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul trebuie să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Problema este că autoritățile noastre tot nepregătite sunt. Multe magazine, în special dintre cele mici, nu au încă aparatele de reciclat pregătite, așa că vânzătorii vor strânge ambalajele manual. În capitală aparatul de colectare va ajunge după data de 10 decembrie. Totodată, micii comercianți nu au o aplicație cu care să scaneze codurile de bare de pe etichete și nici saci speciali în care să depoziteze marfa. Spun că încă așteaptă după manualul cu instrucțiuni despre întreg procesul de colectare.
Sistemul Garanție Returnare este al doilea cel mai mare sistem de acest tip din Europa, după Germania, iar anual va recupera aproximativ 7 miliarde de ambalaje, după cum estimează cei care l-au conceput.
Foto: Inquam Photos/George Călin